Forsiden
05.09.2025 16:31
Det er lurt å være litt kritisk til det man tar inn av informasjon i mylderet av medier og plattformer.
En samlet norsk mediebransje starter denne uken en kampanje for å øke bevisstheten blant unge mellom 18 og 30 år om viktigheten av troverdig og faktabasert journalistikk. Kampanjens budskap er det er lurt å være litt kritisk til det man tar inn av informasjon i mylderet av medier og plattformer.
Bakteppet er en utvikling hvor stadig flere av oss henter nyheter og informasjon fra sosiale medier. Selv om også unge er interessert i nyheter, er det et stort behov for større bevissthet om hvor nyhetene kommer fra og hvorfor det er viktig.
– Troverdig og sannhetssøkende journalistikk er viktigere enn noen gang. De redaktørstyrte medienes oppdrag er å sjekke fakta, drive kildekritikk og la ulike stemmer slippe til. Vi ønsker gjennom en humørfylt kampanje å vise frem hvorfor det er viktig, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.
Det er Norsk Presseforbund som er initiativtager til kampanjen. Norsk Redaktørforening,
Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen står også bak.
Kampanjen
Gjennom filmer, radiospoter og annonser følger vi et ungt par som har fått seg hund. Men er det noe som ikke helt stemmer med «hunden»? Filmene er eksempler på hvordan desinformasjon fungerer. Du kan bli overbevist når noen du stoler på, insisterer på at noe som er usant faktisk er sant. Selv med de beste intensjoner, kan du dermed spre videre informasjon som ikke er sann.
For det er lett å bli lurt. Og lurt å være litt kritisk.
Mer informasjon finner du på nettsidene til Norsk Presseforbund.
Kontaktperson
Generalsekretær Elin Floberghagen
elin@presse.no 926 00 109